דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

יצליח לה למרות ההתעקשות להיות שונה? אלה האתגרים של ניו

Getting your Trinity Audio player ready...

למעלה מ-20 מותגי רכב סיניים פועלים כיום בישראל, רובם המוחלט החלו רק בשנתיים האחרונות. כמעט כולם משווקים כאן דגמים חשמליים בלבד, וכמעט כולם פועלים באותה אסטרטגיית חדירה: עם דגם אחד או שניים, מפרט אבזור עשיר, ביצועים מפתים ותג-מחיר אטרקטיבי יחסית למתחרים מהמערב.

אבל המקרה של ניו שונה. אחת היצרניות הסיניות המדוברות בעולם נחתה כאן ב-2 לאוקטובר אשתקד, ימים ספורים לפני ה-7.10 הנורא, והחליטה לעשות הכל - אבל ממש הכל - אחרת. ולרגל השקת דגם חמישי במספר בארץ, הגיע הזמן לנסות ולסכם מה היא עושה אחרת. וגם לשאול למה.

החמישי שעשוי להכריע

כמו בסדרת הפלייאוף שהסתיימה השבוע בהפסד צורב של מכבי תל אביב לפנאתינייקוס, גם אצל ניו ההכרעה עשויה ליפול בניסיון החמישי. שכן ניו EL6 שמצטרף עכשיו להיצע המקומי מסוגל בכל זאת להצליח יותר.

הפעם המחיר מעט יותר נמוך לעומת רכבי הפנאי האחרים של המותג ומתחיל 'רק' ב-400 אלף שקל, ומכיוון שהפעם נהנית ניו ממפרט ומימדים מרשימים לעומת המתחרות מתחום היוקרה, וגם מנתונים טכניים שמקרבים אותה לגרסה המקבילה והבכירה של המתחרה הסיני הכמעט יחיד, אקספנג G9.

ה-EL6 שהגיע לכאן הוא כבר דור שני ל-ES6 שקדם לו (וכך נקרא בסין גם כיום). הוא מציע ממדים נדיבים עם אורך של 485 ס"מ, רוחב של 199 ס"מ, גובה של 170 ס"מ ובסיס גלגלים של 291 ס"מ - גדול מג'נסיס GV70 או ב.מ.וו iX3, קרוב לאלו של אודי Q8 אי-טרון.

יחידת ההנעה כוללת צמד מנועים חשמליים בהספק של 489 כ"ס, נתון שמאפשר לו לזנק ל-100 קמ"ש בתוך 4.5 שניות בדרך למהירות מרבית של 200 קמ"ש. סוללת 75 קוט"ש בגרסת הבסיס מבטיחה טווח צנוע של 406 ק"מ, אך בתוספת גדולה של 70 אלף שקל ניתן לקבל אותו עם סוללת 100 קוט"ש, שמקרבת את הטווח התיאורטי ל-530 ק"מ.

מפרט האבזור עשיר מאוד, בדומה ליתר דגמי המותג, וכך גם היצע מערכות הבטיחות. ציון ריסוק אירופאי של 5 כוכבים (בדומה לשאר דגמי המותג) עשוי גם הוא לסייע לניו לעומת מתחרים סיניים. האם כזה הדגם שיסמן את הזינוק של ניו בישראל? מבחינת מכירות ובהתחשב במחיר

מגוון רחב בכמויות קטנות

ג'ילי ו-BYD הן כמובן הדוגמאות הבולטות ביותר לשיטה הסינית, עם עשרות אלפי יחידות שנמכרו מדגם בודד (ג'ילי גיאומטרי C) או עיקרי (BYD אטו 3). אבל הן ממש לא היחידות שפועלות כך: גם יצרניות קטנות יותר כמו סרס, סקייוול ואיווייז מכרו כאן אלפי יחידות של דגם אחד.

ואלה דוגמאות ותיקות יחסית. גם מותגים שהגיעו ממש לאחרונה כבר מציגים נתוני מכירות נאים. זיקר ואקספנג נחתו בארץ בתחילת השנה הנוכחית עם שני דגמים לכל אחת, וכבר מכרו למעלה מ-1,000 יחידות.

וניו? הגיעה קצת לפניהם, מציעה את המבחר העשיר ביותר (יחד עם BYD) בקרב המותגים הסיניים, אבל העלתה על הכביש 120 מכוניות בלבד.

האם זה מספק את היצרנית, את היבואנית (דלק מוטורס), האם אלה מספרים צפויים לאור תג המחיר הגבוה או שהנוגעים בדבר העריכו שניתן יהיה למכור (הרבה) יותר? לא ברור, אבל יש לכך סיבה אחת עיקרית ומאוד ברורה.

מחירים בשמיים

צריך להבין כי ניו, בניגוד למספר גדול של מעמידות פנים, באמת ראתה והתייחסה אל עצמה כטסלה סינית. ולא במקרה, שכן המניה הנסחרת זינקה במהירות שיא לגבהים שהזכירו את נסיקתה של האמריקאית. רק שבניגוד אליה, ניו איבדה יותר מ-90 אחוז מערכה מאז ינואר 21'. אבל היומרה נותרה.

ולכן, כאילו הכל כרגיל, ניו המשיכה בדרכה והעמידה עצמה מול יצרניות יוקרה מגרמניה - אודי, ב.מ.וו ומרצדס, לא פחות. אכן, יש עוד סיניות יומרניות עם טכנולוגיה מרשימה ומפרט אבזור עשיר מאוד, אלא שאצל ניו זה 'מגובה' במחיר.

מחיר דגם הכניסה של המותג, ה-ET5, מתחיל ב-344 אלף שקל. יקר ביותר ממאה אלף שקל ממתחרות כמו אקספנג P7, טסלה מודל 3 או BYD סיל, ממש בטריטוריה של ב.מ.וו i4. ה-ET7 הסאלונית כבר עולה חצי מיליון שקל, כמו ג'נסיס G80 החשמלית ובמרחק נגיעה ממרצדס EQE או ב.מ.וו i5.

המשוואה הזו נמשכת גם כשבודקים את רכבי הפנאי של המותג, שנמכרים בסכומים שבין 400 ל-575 אלף שקל, והיא לא תופעה ישראלית: בכל העולם ניו מתמחרת את הדגמים שלה בדומה ליצרניות היוקרה, והרחק מעל החשמליות הסיניות האחרות.

מודל שירות ייחודי

אחד הפרמטרים שבאמצעותם מנסה ניו לבדל את עצמה מיתר הסיניות ולהתקרב לעולמות היוקרה, הוא השירות. לכל לקוח של ניו - בינתיים זה פשוט, כי אין הרבה כאלה - מוצמד נציג שירות אישי שזמין עבורו בטלפון 24/7. הנציג משתתף במסירת הרכב (שיכולה להתבצע גם בבית הלקוח), מסייע בהדרכות ובפתרון בעיות וגם בתיאום טיפולים.

כל הטיפולים בחמש השנים הראשונות מתבצעים בחינם, עם איסוף הרכב מבית הלקוח ומתן רכב חלופי - גם הוא מתוצרת ניו. בנוסף מציעה היבואנית שירות חינמי של טעינה בחירום, שעולה כמה מאות שקלים בחברות הביטוח.

אין אולם תצוגה, אין יבואן ישיר

ניו אמנם החלה את דרכה אצלנו כאשר רוב הציבור הישראלי היה ספון בביתו, צמוד לממ"ד. אבל גם לאחר חצי שנה, אולם תצוגה מסודר עדיין אין ויפתח כנראה רק בעוד שלושה חודשים בהרצליה. בינתיים מתבצעות המכירות בחנות "פופ אפ" זמנית במתחם עזריאלי בתל אביב.

התהליך איטי מהרגיל, כנראה בגלל האתגר הענק שנגזר מהמחיר הגבוה, המותג הלא מוכר והמוצא הסיני. וזה בוודאי לא תהליך חדירה לו רגילים ביבואנית דלק, הנוהגת לעבור מהר ומסודר. אבל גם כאן זה הכל חוץ מנורמלי.

דלק מוטורס (זכיינית מאזדה, פורד, ב.מ.וו, מיני) משמשת כיבואנית עקיפה, הרוכשת את המכוניות מסוכן של ניו בנורווגיה ולמעשה תלויה בו. מדובר במסלול יחודי שנתפר עבור השוק הישראלי, שכן במרבית השווקים בעולם פועלת ניו כמוכרת ישירה, ללא יבואן מקומי (בדומה לטסלה, בשונה מיתר המתחרות הסיניות).

אבל יש גם היבט אחד שבו דומה ניו לסיניות האחרות: את זיכיון הייבוא למותגים העממיים יותר של ניו, שהוכרזו לאחרונה וצפויים להגיע לשווקים בשנתיים הקרובות, היא עדיין לא העניקה לדלק מוטורס. יתכן ומתוך רצון להמשיך ולבחון את הצלחתה עם ניו, או מתוך רצון להרחיב את הסל ולעבוד גם עם יבואנים אחרים, כפי שעושות גם צ'רי וג'ילי.

בטר פלייס למתקדמים

את רעיון החלפת הסוללות ברכב חשמלי שהומצא לפני יותר ממאה שנים, זוכר השוק המקומי בגלל שי אגסי ובטר פלייס. היזם שמוכר כמי ששרף כמה מיליארדים למשקיעים בפרויקט והוריד מאז פרופיל, הקים כחלק מחזונו היומרני תחנות החלפה וניסה לשווק באמצעותן את המכוניות החשמליות של בטר פלייס. הרעיון (והחברה וההבטחות) נזנחו כמעט לגמרי על ידי התעשייה, עד שהגיעה ניו.

כל דגמי ניו, כולל אלו שמשווקים בישראל, תומכים באפשרות להחלפת סוללות בתחנה ייעודית. כרגע אין כאן עדיין תחנות כאלו, אך בסין פועלות קרוב ל-2,500 מהן. גם בישראל אמורות להיפתח תחנות כאלו בהמשך. כשתיפתח כאן האפשרות להחלפת סוללות, תהנה ניו סוף סוף מיתרון ברור על פני מתחרותיה.

ובעיקר, תחנות ההחלפה יעניקו לניו תמיכה כלכלית נרחבת. על פי דיווחים, ניו כבר חתמה על הסכמים עם 8 יצרניות רכב גדולות שישתמשו גם הן בתחנות ההחלפה שלה - ויאמצו למעשה את הפלטפורמה שמאפשרת את ההחלפה בכלי הרכב עצמם.

ההסכמים האלו, בדומה להסכמים שערכה טסלה על פתיחת הסופרצ'ארג'רים לשימוש נרחב, אמורים להעניק לניו תזרים מזומנים קריטי שיאפשר לה לשרוד בזירה התחרותית של הרכב החשמלי. היא כמובן צריכה לקוות שעד שזה יקרה, לא יפותחו סוללות שיעניקו טווח נסיעה של 1,000 ק"מ וטעינה אולטרה מהירה של מספר דקות.

למאמר זה התפרסמו 22 תגובות

יעוץ מקצועי חינם לפני קניית רכב
  • צור קשר בוואטסאפ
  • התקשר אלינו

הוספת תגובה

תגובות

תגובות לכתבה

חזור למעלה