דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

סטירה מצלצלת למערכות בטיחות: רק לקסוס עם ציון "סביר"

Getting your Trinity Audio player ready...

בקצרה:

  • ה-IIHS האמריקאי בחן מערכות סיוע מתקדמות לנהג
  • מרצדס, טסלה, וולוו ואחרות קיבלו ציון לא מספק (Poor)
  • לקסוס היחידה מכל הנבחנות עם ציון 'סביר'

למכון הבטיחות של חברות הביטוח האמריקאי IIHS (ר"ת Insurance Institute for Highway Safety), ארגון בלתי תלוי ולא למטרות רווח, מעמד של כבוד בקרב יצרניות הרכב המקומיות, וגם בשאר העולם הוא נחשב לאחד המתקדמים והמשפיעים. ולכן התקבלו תוצאות מבחן הבטיחות האחרון שערך למערכות סיוע מתקדמות לנהג בהפתעה גורפת. בעיקר לאור תוצאותיו המביכות עבור מיטב יצרניות מכוניות היוקרה האירופיות.

במבחן שערך למערכות שונות המותקנות בדגמים של מרצדס, טסלה, ב.מ.וו, לקסוס, וולוו, ג'נסיס, ניסאן ופורד, זכתה רק לקסוס - בדגם LS - לציון סביר ומתקבל על הדעת שהוגדר כ-"acceptable". קונצרן GM עם הטנדר GMC סיירה המצויד במערכת סופר-קרוז, וניסאן אריה עם מערכת פרו-פיילוט, קיבלו ציון "גבולי". כל השאר סיימו את המבחן עם ציון בלתי מספק - "Poor".

בין הנכשלות המפתיעות אפשר למצוא את טסלה עם אוטו-פיילוט השנוי במחלוקת שנמצא תחת חקירה פדרלית ו-FSD המתקדמת יותר, וולוו עם S90 ופיילוט אסיסט, ב.מ.וו עם ה-X1, פורד עם המוסטנג מאך E, ג'נסיס עם ה-G90, לקסוס עם ה-LS ומערכת שונה, מרצדס עם ה-C קלאס וניסאן אריה עם מערכת אחרת.

המבחן בדק כיצד מערכות הסיוע השונות תומכות בנהג, בין היתר על-ידי מעקב אחר תנועות ומצב העייפות שלו והתראה אם מתגלה בעיה כלשהי. בנוסף זכו המערכות להערכה על יכולתן לטפל במצבי חירום, בין היתר בעת שהנהג אינו מגיב יותר לאזהרות שונות ולדרישה לשוב ולשלוט ברכב - פעולה חשובה בעת נהיגה במצב אוטונומי.

לדברי דייויד הארקיי, נשיא ארגון הבטיחות, למרבית המערכות אין מספיק אמצעים למניעת שימוש מסוכן בהן ושמירה על הנהג מרוכז במהלך הנהיגה. "חלק מהנהגים משוכנעים כי המערכות האלה הופכות נהיגה למרחקים ארוכים קלה יותר, אבל יש מעט מאוד הוכחות לכך שהן הופכות את הנהיגה לבטוחה יותר" אמר, והוסיף כי "כפי שתאונות מתוקשרות הוכיחו, מערכות אלה מייצרות סכנה חדשה אם אינן כוללות אמצעי ביטחון מספקים".

מה אנחנו חושבים: בניגוד למערכות בטיחות בעבר דוגמת ABS, ESP, כריות אוויר וכמובן חגורות בטיחות, מערכות בטיחות מתקדמות מייצרות תלות כמעט טוטאלית של הנהג אם הוא בוחר לסמוך עליהן לחלוטין. ומכיוון שמדובר בבני אדם בשר ודם ולא במכונות, הסרת האחריות הזו מסוכנת במיוחד.

זהו אתגר חדש לתעשייה ואחת הסיבות המרכזיות לכך שנהיגה אוטונומית מלאה על כבישים ציבוריים לא נראית אפילו באופק. וכאחד שנחשף מדי יום להתנהגות על הכביש, בהחלט טוב שכך.

למאמר זה התפרסמו 32 תגובות

יעוץ מקצועי חינם לפני קניית רכב
  • צור קשר בוואטסאפ
  • התקשר אלינו

הוספת תגובה

תגובות

תגובות לכתבה

חזור למעלה