כולן טובות, כולן ראויות. באמת. הרמה הגבוהה של המכוניות הפתיעה את כל הבוחנים, ולא היה קל לפצח ולהבין את הפערים האמיתיים בין המכוניות השונות. שוב ושוב חזרנו על אותם כבישים, התווכחנו, מדדנו ודירגנו – אבל בסוף הגענו למסקנות הסופיות, וחילקנו ציונים לכל המכוניות בסעיפים השונים.

עיצוב וסגנון

משפחתיות הן אפרוריות בדרך כלל, אבל גם כאן יש דגמים שהצליחו להתעלות עם עיצוב שונה ואמירה ייחודית. המאזדה והרנו זכו בציון הגבוה ביותר בסעיף הזה, אך כל אחת מהן תתאים לטעם שונה של לקוחות. הקרוז הנוצצת הרשימה גם היא, וכך גם האיוניק המתוחכמת והאלגנטית. הסקודה, האלנטרה והקורולה לא מיוחדות, אך נעימות בהחלט לעין ונהנות מתאי נוסעים מצוינים. האימפרזה נאה מלפנים, קצת משעממת מאחור, ואילו הפוקוס והפורטה הן המכוניות שסימני הגיל ניכרים אצלן באופן משמעותי. אבל בסוף זה עניין של טעם, אתם יודעים…

אבזור ותפעול

מתוך ראיה צרכנית שרואה בבטיחות ערך עליון, החלטנו לתת ניקוד גבוה למערכות הבטיחות האקטיביות – וניקוד רגיל לפריטי האבזור האחרים. מי שהרשימו בשני הסעיפים האלו באופן מובהק אלו מאזדה 3 ויונדאי איוניק, כאשר האחרונה מציגה יכולות כמעט אוטונומיות. מרשים. אחריהן, במרחק של נקודה, ניצבות האוקטביה, הקורולה והרנו. בעוד הסקודה והטויוטה מצטיינות בבטיחות, הרנו מציעה שפע של אבזור בכל היבט אחר – אך לא מוצעת עם מערכות בטיחות אקטיביות וגם התפעול של האביזרים בה מסובך. האימפרזה, הפוקוס והאלנטרה מציעות כל אחת פיצ’רים מעניינים משלה – אך לא באותו רף של המובילות, ולא תמיד עם תפעול מוצלח. הקרוז מקבלת 3 כוכבים בלבד בגרסת ה-LT, אך תשתדרג ל-4.5 בגרסת הפרימייר; והפורטה, שוב, סובלת ממפרט מצומצם וממערכת מולטימדיה גרועה.

שימושיות ומרווח

אם השימושיות והפרקטיקה עומדים בראש סדר העדיפויות שלכם, אין בחירה טובה יותר מהאוקטביה. הבגאז’ העצום הוא רק הדובדבן בקצפת, ותא הנוסעים המרווח הוא עוגה טעימה בפני עצמה. לאיוניק תא מטען מעולה ותא נוסעים פרקטי למדי, ואחריה מתייצבות מיד הקורולה, הסובארו והרנו – כאשר האחרונה תהיה צפופה יחסית לשלושה, אך היא נהנית ממרווח מעולה לארבעה ומבגאז’ מצוין. הקרוז והפורטה סבירות בהחלט, ולא יהיו פערים ענקיים בינן לבין אלו שקיבלו חצי כוכב נוסף; האלנטרה, המאזדה והפוקוס היו צפופות ממתחרותיהן, ופחות יתאימו לנסיעות בהרכב משפחתי מלא.

נוחות נסיעה

יפניות לא נוחות? ספרו את זה לסובארו אימפרזה, שקוטפת פה 5 כוכבים כמו גדולה. תענוג אמיתי. גם הרנו הרשימה במיוחד בסעיף הנוחות, ואצלה זה כבר עניין מסורתי. הסקודה צימצמה את הפער בתחום הנוחות לאחר מתיחת הפנים; אחריה מתייצבות הקורולה, המאזדה (הפתעה!) ושתי האחיות לבית יונדאי, כאשר לכל אחת יתרונות מעט שונים. הפוקוס והפורטה לא רעות, אך פחות מרשימות. הקרוז לטעמנו היתה נוקשה למדי, אך שיפור קל יהיה בגרסת ה-LT.

מנוע וביצועים

אמנם, הפוקוס והקרוז הציגו את הביצועים החזקים ביותר במבחן הזה – אך בגלל תיבות הילוכים לא חלקות הן מסתפקות ב-4.5 כוכבים, ומשאירות את הבכורה לאיוניק ההיברידית. זו מציגה שילוב נהדר בין ביצועים מצוינים לאופן פעולה נעים ונינוח.             לאוקטביה ביצועים טובים בפני עצמה וגם תיבת הילוכים שפועלת טוב מאוד רוב הזמן. המאזדה ניצבת במרחק נגיעה מהן, בעיקר בגלל המחסור בזמינות הכוח. הרנו והקורולה הן צמד הפכים: לרנו ביצועים טובים אך תחושות גסות ומחוספסות, בעוד הקורולה חלקה מאוד אך פחות חזקה. האימפרזה, האלנטרה והפורטה סובלות מיחידות הנעה מיושנות ולא מבריקות.

התנהגות כביש

שאפו לדלק מוטורס, שהצליחו להכניס לקטגוריה את שתי המשפחתיות הכי ספורטיביות בחבורה. הפוקוס והמאזדה חדות, מהנות וכיפיות, וזאת מבלי לוותר על תחושת הבטחון. האוקטביה אפילו בטוחה ויציבה מהן, אך מוותרת על הספורטיביות בדרך לשם. זה בסדר גמור. הקרוז מהנה בפני עצמה, אם כי פחות מצטיינת בבטיחות, והאיוניק הפוכה ממנה. הקורולה, הרנו והאלנטרה יהיו בסדר גמור לכל שימוש משפחתי סביר, אך הן נעדרות כל ניצוץ של הנאה. הפורטה והאימפרזה מעט פחות בטוחות ואוחזות, ולכן מסתפקות ב-3 כוכבים בלבד.

פתיח  קיה פורטה   יונדאי אלנטרה   יונדאי איוניק   פורד פוקוס   מאזדה 3   טויוטה קורולה   רנו גרנד קופה   סובארו אימפרזה   סקודה אוקטביה   שברולט קרוז