מצלמות שמתקשרות עם המתלים, סורקי לייזר וגם יכולת לפטפט עם המרצדס של השכן. הכירו את פצצת הטכנולוגיה הקרויה גם בשם אודי A8 החדשה

מאת נועם ריין

השקה של מכונית פאר היא אירוע מסוג שונה. לא מדובר בעוד דגם חדש, אלא בספינות הדגל של מותגי היוקרה – ובדיוק מהסיבה הזו בוחרות היצרניות לשמור את הטכנולוגיות החדשות והמסקרנות ביותר עבור הדגמים האלו. טכנולוגיות שבתוך זמן קצר נפגוש בדגמים נוספים של אותו מותג, ובתוך מספר שנים ישולבו ככל הנראה גם במכוניות עממיות. הדור הרביעי של אודי A8 מציג לא מעט חידושים טכנולוגיים כאלו.

מבחינה חיצונית, אודי טוענת שמדובר ב”שפת עיצוב חדשה למותג”. אפשר לחלוק עליהם, אבל לפחות במבט מאחור – יש כאן סגנון שטרם ראינו בדגמי אודי, וזה בהחלט חידוש. יחידת התאורה הרחבה מאחור (מישהו אמר רנו גרנד קופה?) והגריל העצום והנמוך בחזית אמורים להקנות ל-A8 תחושה של מכונית רחבה במיוחד.

מבחינת המימדים, יש שינויים קלים לעומת הדור היוצא. האורך הכולל צמח ב-3.7 ס”מ, והוא עומד על 517.2 ס”מ בגרסה הרגילה או 530.2 במוארכת. בסיס הגלגלים צמח ב-6 מ”מ בלבד, והוא עומד על 299.8 ס”מ (או 312.8 בארוכה). הגובה צמח ב-13-17 מ”מ, ודווקא במימד הרוחב קוצצו 4 מ”מ והוא יעמוד על 194.5 ס”מ.

היצע המנועים לא השתנה משמעותית לעומת הדור היוצא: אודי A8 תוצע עם שני מנועי V6 בנפח של 3.0 ליטרים, מוגדשי טורבו – דיזל עם 286 כ”ס ובנזין עם 340 כ”ס; מעליהם יוצעו שני מנועי V8 בנפח 4.0 ליטרים, גם הם מוגדשים כמובן, עם הספק של 435 כ”ס בדיזל ו-460 כ”ס בבנזין. בפסגת ההיצע יעמוד מנוע עם 12 צילינדרים בתצורת W, בהספק מרבי של 585 כ”ס. בכל המנועים תוצע מערכת מיקרו-היברידית עם סוללות נפרדות במתח של 48 וולט, השולטת על מתלי האוויר ופועלת במהירויות נמוכות במקומה של מערכת ה”עצור וסע”, לטובת נסיעה חלקה יותר.

החידוש המעניין הוא גרסת הפלאג-אין הייבריד, היברידית נטענת, שמוסיפה מנוע חשמלי לגרסת ה-3.0 ומגיעה להספק של 449 כ”ס, יחד עם טווח של 50 ק”מ לנסיעה על הסוללה בלבד. המערכת החשמלית מחוברת למערכת הניווט, ומנתבת את הכוח בצורה אופטימלית על פי המסלול הנבחר – למשל, שומרת חשמל במידה ומתקרבים לעיר, או מתכוננת לנהיגה הררית וכו’. ה-A8 ההיברידית תציע גם טעינה אלחוטית באמצעות משטח שצריך להיות מותקן ברצפת החניה, כדי לא ללכלך חלילה את הידיים.

בכל המנועים תשולב תיבת 8 הילוכים חדשה, עם מנגנון ייחודי שמחזיר רעידות מהמנוע ומאפשר נסיעה חלקה בסל”ד נמוך, מוותר על הילוכים מסוימים או מזנק בהילוך שני. כאופציה תוצע מערכת היגוי דינאמית לארבעת הגלגלים.

מערך מתלי האוויר הוא לא בשורה יוצאת דופן בקטגוריה, אך כאן ישנם 4 מתלים נפרדים, עם מנוע חשמלי שמאפשר לכל מתלה להתקשח או להתרכך בפני עצמו על פי הצורך, וגם משולב עם המצלמות ההיקפיות – ומסוגל להרים את הרכב לגובה של עד 8 ס”מ בצד מסוים כדי להפחית את הנזק בהתנגשות צידית. במהירות של מעל 120 קמ”ש מונמך הרכב אוטומטית ב-2 ס”מ לשיפור האווירודינאמיקה.

המתלים האדפטיביים החדשים הם חלק ממערך שנקרא אודי AI, ואמור להפוך את ה-A8 החדשה למכונית כמעט אוטונומית. בנוסף למתלים, מוסיפה המערכת גם יכולת לנסיעה עצמאית בפקקי תנועה עד למהירות של 60 קמ”ש, עם המלצה ברורה – ניתן להוריד את הידיים מההגה. עם זאת, ישנה ברכב מצלמה הסורקת את פניו של הנהג ומתריעה במקרה והוא נרדם.

יכולת אוטונומית נוספת, שכבר פגשנו בעבר בב.מ.וו, מאפשרת לרכב לצאת ולהיכנס לבד מחניונים, כאשר על הנהג לשמור על קשר עין עם הרכב וללחוץ באופן רצוף על כפתור במכשיר הסמארטפון האישי. מכשיר הסמארטפון גם מהווה מפתח כניסה לרכב, במידה ומותקן בו שבב NFC. ניתן לצמד מספר מכשירים שונים, וליצור עבורם למעלה מ-400 התאמות שונות ברכב עצמו – החל מהמושבים, דרך התאורה ועד למאפייני הנהיגה.

עוד חידוש ברכב הוא מערך של סורקי לייזר, בנוסף ל-12 חיישנים קוליים, 4 מצלמות היקפיות, 5 רדארים ומצלמת אינפרא אדום. מערך הצילום הזה אחראי על הפעלת מערכות הבטיחות השונות, וגם אוסף מידע על פני השטח ומדווח למכוניות אחרות על סכנות בכביש, רכב תקוע בצד, הגבלות מהירות חדשות או כביש חלקלק. באופן מעט מפתיע, אודי מדווחת על שיתוף של המידע עם רכבי ב.מ.וו ומרצדס. בסך הכל מותקנות ב-A8 החדשה 41 מערכות עזר והתראה, כולל חידוש נוסף – מערכת שמתריאה על פתיחת דלת לא זהירה, כאשר מגיע רוכב אופניים או רכב אחר לטווח הפתיחה.

בתוך תא הנוסעים אנו פוגשים בסביבת נהג חדשה, עם מערכת MMI שלראשונה מוותרת על הגלגלת הפיזית ומסתפקת במשטח מגע, המאפשר כתיבת אותיות ומספרים, תומך במולטי-טאצ’ וגם מעניק פידבק קולי ללחיצה. עוד בחידושים: קוקפיט וירטואלי חדש עם לוח מחוונים בתצוגת HD, מערכת ניווט הלומדת את הרגלי הנהג, שני מסכים בגדלים של 10.1 ו-8.6 אינץ’, תאורת אווירה ייחודית היוצרת מופע אורקולי בכניסה וביציאה מהרכב, דיפוני עור חדשים למשענות הראש ועוד, ועוד ועוד, חיישן שמש לוילון החשמלי מאחור האמור לשפר את יעילות המיזוג, וגרסת בסיס הגלגלים הארוך מוסיפה גם הדום חשמלי עם חימום ועיסוי לרגלי הנוסעים מאחור.

הכתבה הזו יכלה להימשך על פני עמודים ארוכים ורבים – בהודעה הרשמית ששיחררה אודי יש מעל 11,000 מילים – אבל יש גבול גם ליכולת שלנו לעבד את המידע הזה. מחברת צ’מפיון מוטורס נמסר כי אודי A8 החדשה תגיע לישראל ברבעון הראשון של שנת 2018.